Áron Eszter: „Szeretem az izgalmas kontrasztokat: a divat és a dizájn szerintem sokszor arról szól: miért is ne? Ettől dinamikus, ettől is vonzó”

2022. 10. 13.

Áron Eszter divattervező textilipari kapcsolódása nem újkeletű: családjukban generációk óta foglalkoznak kelmékkel, hol szabászati, hol kereskedelmi szinten. Innen is ered a divat iránti szeretete és tisztelete, a hagyományok ápolása, valamint az újra való nyitottság is. Az AERON napjaink egyik legsikeresebb magyar tervezői divatmárkájává vált, nemzetközileg rendkívül népszerű és keresett brand, amely több mint 20 országban és olyan nagyáruházakban is elérhető, mint például a londoni Harrods, a párizsi Printemps vagy a hong kongi Lane Crawford. Eszter elkötelezett híve az upcyclingnak, és mindennek, ami a fenntartható dizájnról, a természetes alapanyagokról, az innovatív gondolkodásról és a kézműves mestermunkáról mesél — márkájában is ezek a hívógondolatok, alapvetések. Mind az otthonában, mind a stúdiójában az izgalmas kontrasztokat keresi, valamint szereti a nagyvonalú, levegős tereket, ahol nincsenek felesleges tárgyak és mindennek megvan a funkciója, rendeltetése. Vallja, hogy a divat és a dizájn sokszor arról szól, hogy "miért is ne?", mint ahogyan arra frappáns például szolgál egy fém dizájnvázába rendezett virágcsokor, ami pont olyan merész és emlékezetes, mint a márka legutóbbi kollekciója.
_dsc5308.jpg

Mi az első dizájn-emléked, ami élénken él benned a mai napig? (lehet ez egy tárgy, egy szoba, egy ruha...)

Áron Eszter: Az anyukám textilkereskedő volt és rengeteget utazott: nemcsak a különleges anyagok iránti rajongásomat örököltem tőle, de ő vezetett be a formatervezés, a design, az építészet, az antik bútorok világába is. Most ahogy arra gondolok, hogy mi is lehet egy ilyen konkrét design emlék, igazából az ő jelenléte és szenvedélye az esztétikum iránt, a formákkal való játék és az egyensúly keresése jut az eszembe. Sok pontja Budapestnek szintén hozzá kötődik. Tavasszal például a Marriott Hotel falán található absztrakt modern dombormű előtt készítettünk portréfotókat a Monocle magazin stábjával — gyerekkoromban sokat sétáltunk előtte az anyukámmal és mindketten nagyon szerettük ezt az érdekes felületet. Válaszolva a kérdésre, lehet például ez a budapesti fal egy ilyen emlék is a sok közül.

A munkahely és az otthon között ingázva telnek a mindennapok. Az irodád és otthonod stílusában vannak egyezések? Vagy esetleg tudatosan más-más hangulattal töltöd meg őket?

Á.E.: Otthon rengeteg vintage tárgy vesz körbe: sokat örököltem, sokat kaptam és sokat találtam, például az Ecseri Piacon. Az irodánk sokkal letisztultabb, és sokkal inkább a funkción van a hangsúly. Ugyanakkor otthon és itt, az irodában is fontos számomra, hogy mindennek meglegyen a helye, vagyis hogy rendezett és átlátható legyen a tér. Különben az irodánkban is sok vintage tárgy található, ez pedig egy tudatos döntés eredménye: egyrészt fenntarthatónak gondolom, ha új életet adunk régi tárgyaknak, másrészt pedig ezeken a tárgyakon látszik az idő. Azaz patinájuk van és karaktert adnak a térnek. Ez a kontraszt pedig nagyon tetszik: letisztultság és karakter, levegős tér és egy-egy izgalmas, különleges darab találkozása. Ilyen például egy régi, ‘70-es évekbeli, vanília színű bőr kanapé két fotellel, ami a showroomunkban kapott most helyet.

Ha egy tér rendezéséről, atmoszférájáról beszélünk, számodra mik benne a legfontosabb elemek? Mi az, amire kiemelten figyelsz akár a saját tereidben, akár "idegenben"?

Á.E.: Nem szeretem, ha egy tárgy feleslegesen van jelen egy térben. Fontos, hogy legyen valamilyen rendeltetése. Fontos számomra a levegősség is: hogy a terek nagyvonalúak legyenek. Szeretem az izgalmas kontrasztokat: a fa és a fém találkozását, az üveg és a patinás bőr találkozását, vagy például — ahogyan a kollekcióinkban is — a halk, neutrális árnyalatok találkozását egy-egy izgalmas színfolttal.
2.jpg

Vannak kedvenc tárgyaid? Például rajongás a székekért, lámpákért, szőnyegekért, sideboardokért....?

Á.E.: Abszolút, és körülbelül ebben a sorrendben. Nagyon sokat alakított a dizájnhoz való hozzáállásomon az, hogy az elmúlt években egyre többször látogattunk a skandináv régióba: a márka mindig is nagyon jól teljesített az északi országokban, viszont most úgy éreztük, hogy hazaérkeztünk. Ott a helyünk, és nemcsak az esztétikai hasonlóság, de a fenntarthatósági törekvéseink azonossága miatt is. Nem szeretnénk egy klasszikus luxusmárka lenni, a klasszikus alatt a megszokottat értem, ami a ma kihívásainak fényében már egy kicsit talán porosnak is tűnik. Az AERON-nál nagyon szeretnénk a luxust sokkal inkább egy újhullámos, demokratikus módon megközelíteni, és frissek lenni: ebből pedig bőven láttam inspiráló példákat, olyan design-csavarokat, amilyenekre korábban nem is gondoltam. Koppenhágában szerettem meg a művészi igényességgel, mesteremberek által fújt üvegvázákat, amik nem klasszikusan szépek, tehát nem szimmetrikusak és makulátlanok, hanem kicsit furák, pimaszok, van bennük valami nagyon izgalmas. De egy másik jó példa erre a furaságra, amitől azonnal friss lesz és újszerűen hat egy virágcsokor, ez pedig a Vitra nemesacél vázája. Amikor a fém vázába virág kerül, az egy nagyon izgalmas kontraszt. Megmarad az ember emlékezetében ez az esztétikai merészség. A divat és a dizájn szerintem sokszor arról szól: miért is ne? Ettől dinamikus, ettől is vonzó.

Kedvenc korszakod vagy terveződ például?

Á.E.: A Bauhaus stílus, mint elképzelés: mint a tárgyakról, épületekről, a minket körülvevő formák szerepéről való gondolkodás nagyon meghatározó a számomra. Könnyen bele tudok feledkezni a részletekbe, amikor például egy szépen helyreállított modern vagy Bauhaus épületbe megyünk vendégségbe, egyszercsak hopp, Eszter már el is tűnt a lépcsőházban.
3.jpg
Honnan szerzed be a fontos bútoraid, kiegészítőid? Klasszikusan dizájnboltokból, vagy jöhet például az internet, vintage piacterek stb.?

Á.E.: Számomra az a komfortos, ha a tárgyak jó arányban keverednek egymással: innen is, onnan is érkeznek. Az izgalmas formájú, új design-tárgyak mellett fontos szempont számomra az upcycling. Az irodánkban például kettő fa vázú mid-century fotelnek adott új életet Riederauer Dóra. A két szék így a mi víziónkról is beszél: a fenntartható dizájnról, a természetes alapanyagokról, az innovatív gondolkodásról és a kézműves mestermunkákról. Sokat nézelődök még emellett az Amikor Galériában, az AU Workshoptól több dizájn-polcelem is található az irodánkban és a Home of Solinfoba is sokszor járok.

Mi volt a legutóbbi meglátni és megszeretni darabod?

Á.E.: Egy nagyon cuki üveg pingvinpár, amit az Ecseri Piacon találtam. Az egyik fehér, a másik halványkék, és körülbelül olyanok, mint a muránói üveg tárgyak. Újszerű a hangulatuk, de mégis régiek. Jól csattan bennük ez a kettősség. Amúgy nagyon könnyen bele tudok zúgni az ilyen apró tárgyakba — a férjem, Matyi, pedig nagyon sokszor hoz nekem haza ilyen apróságokat. Azt hiszem többek között a dizájn is a szeretetnyelvünk.
_dsc5522.jpg
Legutóbb a Danish Design Museumban felállított Fritz Hansen Pavilonban mutattátok be a legújabb kollekciótokat a divathéten. A Home of Solinfoban is Fritz Hansen bútorokkal és kiegészítőkkel voltak kiállítva a ruhadarabok egy pop-up esemény keretein belül. Van-e különleges kapcsolódás a két márka között? Erről mesélnél picit?

Á.E.: Nagyon sok közös pont van a két márkában, az értékeink és a szemléletünk azonos: hiszünk az időtálló, minőségi alapanyagokra épülő dizájnban, a fenntartható tervezési szempontokban, az újrahasznosításban. Ugyanakkor ez nem feltétlenül racionális döntés, hanem inkább emocionális: egyszerűen azt éreztük, hogy a Fritz Hansen környezete, a Dán Design Múzuem kertjében felállított pavilon a legmegfelelőbb tér a márka számára. Segít kontextusba helyezni a ruhadarabokat. Egy divatbemutatónál ez nagyon fontos: a modellek, a zene, a helyszín, minden ilyen momentum segít elhelyezni egy konkrét ruhadarabot, az aktuális kollekciót, a márkát. Mindig is erős volt a kapcsolódás köztünk és a dán dizájn között: a régió a kezdetek óta egy erős piac a számunkra, mert nagyon hasonlóan gondolkozunk, van egy harmónia közöttünk. A Fritz Hansen termékeiben is azt szeretem, amit a mi termékeinkben: ezek a tárgyak nagyon nagyvonalúak, ugyanakkor decensen visszafogottak. Egyszerűek, de valahogy ergonomikus a kialakításuk. Olyan ívek találkoznak egy tárgyban, amelyektől valahogy kifinomultabbnak hatnak mint mások. Ezt pedig nagyon szeretem, mert talán a jó dizájn is erről ismerszik meg, ez a különbség a jól kitalált, és a kevésbé kitalált tárgy között.
4.jpg

Nemzetközileg ismert és követett márka vezetőjeként hogy látod, a lakberendezés/dizájn/bútorok szeretete és figyelése milyen kölcsönhatásban van a saját tervezéseddel? Reagálhat egy szép formavezetésű/színvilágú tárgyra egy-egy ruhadarab, vagy éppen a tárgyaid tudatos kiválasztása közben is fontos az AERON által képviselt formaiság?

Á.E.: Ez a két terület nem tud elválni látványosan egymástól. Mindig kölcsönhatásban van egymással a tér, a térben levő formák egy ruhával. A jól választott, és jól kitalált környezet pedig szerintem nagyot tud dobni egy kollekción. Nem figyelem tudatosan a dizájnújdonságokat, viszont követem, hogy mi történik és hatással van rám. Sőt, nagyon lelkes tudok lenni egy-egy újdonságtól.

Van esetleg már egy-egy darabod a Home of Solinfo kínálatából?

Á.E.: Igen, például egy HAY gyertyatartó. Régóta követem a brandet, nagyon szeretem őket és gyűjtöm a darabjaikat. Koppenhágában találkoztam először a márkával és számomra megtestesítik a humorral, érdekességgel teli dán dizájnt és nem utolsó sorban a hygge életérzést. Pont hogy a régi, vintage bútorok mellett mutatnak nagyon jól szerintem az ilyen dizájntárgyak.
1.jpg
Ha mondhatnál egy olyan tárgyat a Home of Solinóból, amire vágyakozol, mi lenne az és hova illesztenéd be?

Á.E.: Júliusban megújult az arculatunk, a vizuális világunk részletesebb kifejezésében pedig egy olyan milánói ügynökség, a Studio Blanco volt a segítségünkre, aki például a Bottega Venetán és a Jil Sanderen is dolgozott. Az új arculatunk részének fontos eleme lett a mimóza sárga szín, ami egy nagyon dinamikus, izgalmas árnyalat, és azonnal beleszerettünk. Ezt az árnyalatot láttuk visszaköszönni a Normann Copenhagen sárga (Bit Stool) hokedlijében ami igazán szépen mutatna az új irodánkban.